CİBRİL (CEBRAİL) VE MİKAİL

CİBRİL (CEBRAİL) VE MİKAİL

"Cibril" > Kur'an'da özel isim olarak 3 yerde geçer: Bakara 97-98 ve Tahrim 4

"Mikail" > Bakara 98'de "Cibril" ile beraber yer alır.

Kur'an'da özel isim olarak geçen 2 melek vardır: Cibril ve Mikail. Neden başka melek ismi geçmez? Tasdik ilişkisi söz konusudur. Tevrat ve İncil'de de sadece Cibril ve Mikail'in ismi geçer.

"cibril" > Rabb'imizin "Cebbar" diye bir sıfatı var.

"cebr" ve "el" > "el", İlah'ı ifade eder.

"Cebrail" > "Cibril"; "Allah'ın zorlayan eli, gücü" demektir.

"cibr"; kırılan parmağı düzeltmek için -zorlayarak onu düzeltsin diye- parmağa sarılan atel-tahtaya "cibr" denir. "Cebbar" ismi de buradan gelir; zorla yapan.

"Cibril" > Allah'ın emrini kesinlikle yerine getiren.

"mikail"; "vekil olan"

"Mikail" > Bütün varoluş, ontolojik kanunları sürdüren ve helak-oluş sistemlerinin başındaki vekil melektir. Bu kelimelerin tamamı Arapça'da da, İbranice'de de, Aramca'da da, Akatça'da da aynıdır.

Melek, vekil olur mu? Olur olur. Secde 11'de ölümle ilgili "vekil" kelimesi geçer. "O ölümle ilgili vekil kılınan melek" der orada. Allah'ın vekilliğinden bahsetmiyoruz, bir işe vekalet etmek bu. Bir işi yaptırmak, Allah görev dağılımı yapmış.

"O yüce katta Cebrail'e itaat edilir". Sadece insanlar arasında değil, melekler arasında da hiyerarşi vardır. Meleklerin 2şer 3er 4er kanatlı olduğu gibi, mukarreb (yaklaştırılmış) melekler, elçi melekler, çeşit çeşit görevde melekler var. Yazıcısından, rahmetine, kullar için af dileyene kadar, azap, vahiy, yıkıp döken vs...

"Yıkıp döken" denince, oluş ve bozuluş işi Mikail'dedir. Zorlayan, ve vahyeden, vahyin hafızası Cibril'dir.

Azrail vs yoktur, hurafedir.

  • Cebrail > Daniel 8:16, 9:21, Luka 1:19,26
  • Mikail > Daniel 10:13,21, 12:1, Vahiy 12:7, Yahuda 9

Yahudilerde şöyle bir inanç var: iblisin daha önce Mikail'in yerinde olduğunu, o görevi yaptığını fakat kovulduktan sonra onun yerine Mikail'in geldiğine inanırlar. Yahudiler Mikail'i sever ama Cebrail'i sevmez.

Allah'ın 1 numaralı yaklaştırdığı melek Cebrail'dir. 2. sırada Mikail'dir. Bu şuna benzer: "İster Allah deyin, ister Rahman deyin" dediği gibi; "Kim Allah'a, Cebrail'e, Mikail'e" diye sıralar. Tahrim 4'te de: "Allah, Cebrail, melekler, salih kullar ona destek olur" diye geçer.

"Mele-ul Ala" vardır Kur'an'da. iblisin melek olduğunu, Mikail'in yerinde olduğunu uyduranlara cevap:

Sad 75: "Allah dedi ki; Ey iblis, iki elimle yarattığıma secde etmeni engelleyen ne oldu? Kibirlenenlerden mi yoksa âlilerden mi oldun?"

"Mele-ul Ala" > Sad 69, Saffat 8

Zaten iblisin Kehf 50'de "cin soyundan" olduğunu Rabb'imiz bir kere anlatıyor, anlayan anlar. iblis soy olarak cinlerdendir.

Meleklerin özelliklerinden biri de form değiştirmektir.

Meryem 17-18: "Böylece onlara kendi arasında bir engel oluşturmuştu. Derken ruhumuzu gönderdik, ona düzgün bir insan gibi göründü. Meryem dedi ki: 'Senden Rahman'a sığınırım, eğer namuslu biriysen'."

Sadece Cebrail değil, başka melekler de; azap melekleri de Mikail'in emriyle gelirler, İbrahim'e geldikleri gibi. İbrahim'e geldiklerinde hem bir oğul müjdelediler hem de Lut nebinin kavmine azap için gittiler.

Rabb'imizin iblise sorduğu soruya dikkat:

"İki elimle vardan yararak var ettiğime secde etmene mani olan nedir?"

Neden 2 el? Onun biri Cibril'dir, biri Mikail'dir. Oradaki güçtür. Allah her şeyi bir ölçüye göre yaratmıştır ve çift yaratmıştır. Oluş ve bozuluşun 2 kutbunda Mikail vardır.

Al-i İmran 59: "Allah katında İsa'nın örneği Adem'in örneği gibidir" diyor Rabb'İmiz. Peki Meryem annemize ruhundan üflerken bu eylemi yapan kim? Cebrail. Adem nebiye ruhundan üflerken bu eylemi kim yapıyor? Cebrail.

İşte Ruh-ul Kudus, Ruh-ul Emin gibi kullanımlar haşa laf ola beri gele konmamıştır Kur'an'a. İsa ve Adem nebilerde ortak olan şu: ruhundan üflenmiştir. Adem'de anne yoktur, İsa'da baba yoktur. Bu iş Cibril'in.

Kur'an'da "yed, yeda, eyd" > "Allah'ın eli, Allah'ın iki eli, Allah'ın elleri" gibi kullanımlarda bir anlam vardır.

Fetih 10: "yedullahi fevka eydîhim" (Allah'ın eli onların elinin üzerindedir.)

Sad 75, Yasin 71: "innâ ḣalaktu bi yedeyye" (İki elimle yarattığım)

Zariyat 47: "wessemâe beneynâha bi eydin" (Göğü ellerimizle bina edip kurduk.)

Haşa Rabb'imiz "Burada tekil söyleyeyim, burada ikili, burda çoğul" mi diyor? Olur mu öyle şey!

Sad 17: "Eller sahibi Davud'a..." > E Davud nebinin 2 tane eli var? "Güçler sahibi Davud'u an"

İsa nebiye şöyle söylüyor Rabb'imiz:

Maide 110: "Senin elini Ruh-ul Kudus ile güçlendirmedik mi?"

3 ayrı ifade tarzı, üçünün de başka konularla ilgisi var. "Göğü ellerimizle bina ettik" derken sadece Mikail değil, bütün varoluş, pek çok melek bu işin içinde. "Biz" diye hitap ediyor.

"İki elimle yarattığım"; işin fiziki boyutu Mikail'dedir, oluş ve bozuluş onun işidir. O vekil melektir. Kur'an-ı Kerim'de "vekil" kelimesi "ölüm melekleri" için kullanılır: "vekil meleklerimiz geldiğinde" ve "Mikail" ismi kullanılır; "baş vekil". Vahyin hafızası, bozuluşları onaran, eksikleri toparlayan Cibril'dir. Adem nebide anne baba yok, topraktan yaratılmış. Müdahale kimden, Cibril'den. İsa nebide baba yok, anne var, yine Cibril müdahale ediyor. Ama bozuluş denince; ki İncil ve Tevrat'ta da Mikail yıkım, tufan, kaos, düzenden sorumlu. Onun ve onunla beraber görevli alt kadronun. Bütün meleklerin toplanıp itaat ettiği Cibril'dir. En yüce katta bile melekler arası hiyerarşide sadece Cibril'e itaat vardır. E hani sadece Allah'a itaat vardı? Allah "şuna itaat edin" dediğinde ona itaat etmek Allah'a itaat etmek olduğu için ona itaat edilir.

"Kim Allah'a ve resulune itaat ederse..." yetmedi:

"Allah'a itaat edin, resule itaat edin, sizden olan ulu-l emre itaat edin"

Allah sadece meleklere değil, insanlara da bunu koymuştur.

Meleklerin ikişer üçer dörder kanatlı olduğu Fatır 1'dedir.

Meleklere iman, imanın şartlarındandır. Kaç ayet var bununla ilgili..

Zuhruf 19, Saffat 50: "Biz melekleri yaratırken onlar şahitler miydi?"

Melekleri yok saymayın. Yok efendim "enerjidir, melek yoktur, melaikedir, insandaki melekelerdir" diye atıp tutmayın, imanınızı zedelemeyin.

"Meleklerin hepsinin bilinen bir makamı var" > Saffat 164

"Bunlar Allah'ın emrini yerine getirirler."

"O'nun sözünden önce söz söylemezler." {Enbiya 26-27}

"İkram edilmiş kullardır"

"Onlar Allah'ın emirlerine karşı gelmezler ve emrolundukları şeyleri aynen yerine getirirler" > Tahrim 6

"Ne cinler ne insanlar onların yaratılışlarına şahit değildir, dişi deyip duranlar da hesaba çekileceklerdir" > Zuhruf 19

"Onların aralarında elçi melekler vardır, onların aralarında yaklaştırılanlar vardır, tıpkı beşerin içinde yaklaştırılanlar olduğu gibi" > Nisa 172, Al-i İmran 45 (İsa nebi "yaklaştırılanlardandır" diyorsa 3 ve üzeridir bunların sayıları, yaklaştırılan melekler de 3 ve üzeridir)

"Bunların bir grubu müminlerin affı için Rab'lerine sürekli dua makamındadır" > Mümin 7

"Melekler arasında emir-komuta zinciri vardır" > Tekvir 21

"Aynı insanlar arasında olduğu gibi" > Nisa 59. Bu bir emirdir.

Meleklerin çokça görevi vardır; yazıcı, koruyucu vs...

Fetih 4, 7, Tevbe 26, 40, Müddessir 31: "Göklerin ve yerin bilinmeyen orduları Allah'ındır".

iblis mühürlü meleği görünce "ben sizin göremediğinizi görüyorum vAllahi Allah'tan korkarım" deyip kaçıyor. Savaş meydanına sürüklüyor, gaz veriyor, vesvese veriyor, sonra kayıp... Meleği gördü çünkü.

"Meleklerin form değiştirmesi" > Hud 69, Meryem 17

Yahudilerin Cebrail'e olan düşmanlıklarıyla ilgili tasdik ilişkisi bağlamında Allah Bakara 97-98'de buyuruyor.

Cibril'in sıfatları:

"Ruh-ul Emin"; "Güvenilir Ruh" > Şuara 192-196

"Ruh-ul Kudus"; "Kuddus" isminin tecellilerinden > Bakara 87, 253, Maide 110, Nahl 102

"Ruh" > Nebe 38, Mearic 4

"Şedîd-ul Kuvâ"; "Kuvvetleri çok sağlam", "el Kavî" olan Allah'ın Cebrail'e koyduğu sıfat bu > Necm 5

"zu Mirra"; "Örüntüler sahibi" > Necm 6

"Rasulin Kerim"; "Değerli, ikram edilmiş elçi" > Tekvir 19

"zi Kuvvetin" "Mekin" > Tekvir 20

"Mutain semme emin"; "Orada ona itaat edilir" > Tekvir 21

"Cebrail" denince Kur'an'dan anlaşılanlar:

Zorlayan, düzelten, "Cebbar" sıfatının yansıması, kendisine itaat edilen, Mele-ul Ala'nın başı, tüm meleklerin başı, vahyin hafızı, Adem ve İsa'ya ruhundan nefes veren.

"Mikail" denince Kur'an'dan anlaşılanlar:

Göğü-yeri çekip çevirme işlerinin vekili, bozan, yıkan, döken, her forma girebilen, daha alt meleklere emreden, Mele-ul Ala'nın 2. sırası, ontolojinin hafızı.

Videoyu izlemek için tıklayınız.