MESİH (1); MESİH NEDİR VE KİMDİR
Bu yazı dizimizde Mesih’e dair anlatacaklarımız var.
Mesih kavramını tanımadan, Mesih’in ne ve kim olduğunu bilmeden bu konuda yüzyıllardır hatta binyıllardır süregelen tartışmaları çözemeyiz. Bizim kaynağımız Allah’ın kelamı ve bunun ışığında hareket etmek, vahyin metodundan aktif bir şekilde istifade edip; muhkemleri müteşabihlerle yan yana getirip te’vili, te’vilden tafsili, tafsilden tebyini, tebyinden de konuya dair net bilgiyle hükmü alırız. Semavi din diye geçinenler semaların Sahibi’nden çok uzaklar. O’nun kelimelerinden, hak dininden çok uzaklar. Bugün yakın olmazsak Karib olan Allah’a, yarın ilelebet uzak kalırız, istesek de yaklaşamayız. Bu yüzden te’vile ulaşırken dikkatli olmalı, aceleci davranmamalıyız.
Bu yazımızda Mesih kavramının ne olduğuna derinleşip, kutsal kitaplarda Mesih’in kim olduğunu göreceğiz ve neden mesih olduğunu öğreneceğiz. O kovulmuş Mesih düşmanından Allah’a sığınırız.
Mesih Kavramı Nedir?
Er Ragıb’ın Müfredat’ında “mesh” (مسح) kelime kökünün anlamı: Eli bir şey üzerinde gezdirmek ve ondaki izi kaybetmektir.
Kur’an’da bu kök anlamıyla 3 ayette toplam 4 kez geçmektedir. Ayetleri okuyalım:
Nisa 43: Ey güvenenler! Sarhoşken ne dediğinizi bilinceye kadar, cünüpken de -yolda olmanız dışında- yıkanıncaya kadar namaza yaklaşmayın. Hasta veya yolculuk halinde olursanız ya da sizden biri tuvaletten gelmişse yahut kadınlarınıza temas etmiş olup da su bulamazsanız temiz bir yüzeye yönelip yüzünüzü ve ellerinizi meshedin. Allah Affeden ve Günahları Örten’dir.
Maide 6: Ey güvenenler! Namaza kalktığınızda yüzlerinizi ve dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın. Başınızı ve topuklara kadar ayaklarınızı meshedin. Eğer cünüp iseniz temizlenin. Hasta veya yolculuk halinde olursanız ya da sizden biri tuvaletten gelirse yahut kadınlarınıza temas eder de su bulamazsanız temiz bir yüzeye yönelip onunla yüzünüzü ve ellerinizi meshedin. Allah, size güçlük çıkarmak istemez. Ama sizi arındırmak ve size olan nimetini tamamlamak ister. Belki şükredersiniz.
Sad 33: “Onları bana tekrar getirin” dedi. Hemen bacaklarını ve boyunlarını okşamaya / meshetmeye başladı.
Kelime, İbranice kökenli olduğu için, İbranice etimolojik sözlüklere baktığımızda “meşh” (מָשַׁח) köküne:
Gesenius’un Lexicon’unda; sıvazlamak, okşamak, elle bir şeyin üzerini örtmek, bir şeyin üzerini kaplamak anlamları verilirken,
Brown-Driver-Briggs Lexicon’da ise; elle sürtmek veya sıvazlamak anlamı verilmektedir.
Sürmek anlamından hareketle; bulaştırmak, bir şeye boya sürmek, yağ sürmek gibi anlamlara gelmiştir. Örnek ayetler:
Yeremya 22:14: ‘Kendim için yukarı odaları havadar, geniş bir saray yapacağım’ diyenin vay başına! Sarayına büyük pencereler açar, sedir ağacıyla kaplar, kırmızıya boyar.
Yeşaya 21:5: Gördüğüm görümde sofrayı hazırlıyor, halıları seriyor, yiyip içiyorlar. Kalkın, ey önderler, kalkanları yağlayın!
Amos 6:6: Tas tas şarap içenler, yağların en güzelini sürünenler, Yusuf'un yıkımına kederlenmeyenler!
“meşakh” Aramca’da yağ demektir:
Ezra 6:9: Yeruşalim'deki kâhinlerin bütün gereksinimlerini hiç aksatmadan her gün vereceksiniz: Göklerin Tanrısı'na sunulacak yakmalık sunular için genç boğalar, koçlar, kuzular ve buğday, tuz, şarap, zeytinyağı.
Ezra 7:22: Kendisine gerektiğinde yüz talanta kadar gümüş, yüz kor buğday, yüz bat şarap, yüz bat zeytinyağı ve istediği kadar tuz sağlayın.
Topluma Allah tarafından krallık verilecek birisi; Allah’ın lütfunu, temizliğini ve itibarını aldığı simgelensin diye başına yağ dökerek meshedilir, böylece kral olarak tayin olmuş olurdu.
Zebur 20:6: 'Şimdi anladım ki, Allah meshettiği kralı kurtarıyor, Sağ elinin kurtarıcı gücüyle Kutsal göklerinden ona yanıt veriyor.
Zebur 28:8: Allah halkının gücüdür, Meshettiği kralın zafer kalesidir.
1.Samuel 2:10: Allah'a karşı gelenler paramparça olacak, Allah onlara karşı gökleri gürletecek, bütün dünyayı yargılayacak, kralını güçle donatacak, meshettiği kralın gücünü yükseltecek.
1.Samuel 16:1: Allah Samuel'e, “Ben Saul'un İsrail Kralı olmasını reddettim diye sen daha ne zamana dek onun için üzüleceksin?” dedi, “Yağ boynuzunu yağla doldurup yola çık. Seni Beytlehemli İşay'ın evine gönderiyorum. Çünkü onun oğullarından birini kral seçtim.”
1.Krallar 1:39: Kâhin Sadok, Kutsal Çadır'dan yağ dolu boynuz kabı alıp Süleyman'ı meshetti. Boru çalınca bütün halk “Yaşasın Kral Süleyman!” diye bağırdı.
2.Krallar 9:3-6: Zeytinyağını başına dök ve ona Allah şöyle diyor de: ‘Seni İsrail Kralı olarak meshettim.’ Sonra kapıyı aç ve koş, oyalanma!” Böylece nebinin uşağı Ramot-Gilat'a gitti. Oraya vardığında ordu komutanlarının bir arada oturduklarını gördü. “Komutanım, sana bir haberim var” dedi. Yehu, “Hangimize söylüyorsun?” diye sordu. Uşak, “Sana, efendim” diye yanıtladı. Yehu kalkıp eve girdi. Uşak yağı Yehu'nun başına döküp ona şöyle dedi: “İsrail'in Tanrısı Allah diyor ki, ‘Seni halkım İsrail'in kralı olarak meshettim.
Bu yüzden Mesih, yağ ile meshedilerek tayin edilmiş kral anlamındadır.
Ayrıca hasta bir kişiye elini sürerek onu iyileştiren de demektir ki biraz sonra bunun ayetlerini de Mesih’in özellikleri olarak vereceğiz.
Tevrat’ta “meşiyakh” (מָשִׁיחַ) kavramı 38 ayette toplam 39 kez geçer.
İncil’de bu kavramın karşılığı olan “khristos” (Χριστός) meshedilmiş demektir ve meshetmek, elle sürmek anlamındaki “khrio” (χρίω) kökünden gelir. khristos İncil’de 538 kez geçer.
Allah’ın Kitaplarında Mesih Kimdir?
Kur’an
Kur’an’da Mesih 9 ayette 11 kez geçer. Tümünü okuyalım:
Al-i İmran 45: Hani melekler: “Ey Meryem! Allah, Kendi tarafından bir kelime ile seni müjdeliyor: İsmi Meryem Oğlu Mesih İsa’dır. Dünyada da, ahirette de yüz akıdır ve yaklaştırılanlardandır.” dediler.
Nisa 157: Ve yine Allah’ın elçisi Meryem oğlu İsa Mesih’i, “Kesinlikle biz öldürdük.” demeleri nedeniyle. Aslında onu öldürmediler ve onu asmadılar da. Fakat kendilerine öyle göründü. Onlar, herhangi bir bilgi sahibi olmadıklarından, ayrılığa düştükleri bu konuda kesin olarak kuşku içindedirler. Onlar, sadece zanna uyuyorlar. Kesin olan şu ki, onu öldürmediler.
Nisa 171: Ey Kitap Ehli! Dininiz hakkında haddi aşmayın. Allah hakkında, gerçek olandan başka bir şey söylemeyin. Meryem oğlu İsa Mesih Allah’ın resulüdür, Allah’ın Meryem’e attığı Kelimesi ve Kendisinden bir ruhtur. O halde Allah’a ve rasulüne iman edin. Ve “Üçtür.” demeyin. Buna son verin. Bu, sizin için daha hayırlıdır. Kuşkusuz Allah, tek bir ilahtır. O, çocuk sahibi olmaktan münezzehtir. Göklerde ve yerde ne varsa O’nundur. Vekil olarak Allah yeter.
Nisa 172: Ne Mesih ne de yaklaştırılan melekler Allah’a kul olmaktan kaçınmazlar. Kim büyüklenerek O’na kulluk etmekten kaçınırsa, bilsin ki O, yakında onların tamamını huzuruna toplayacaktır.
Maide 17: “Meryem oğlu Mesih Allah’tır” diyenler kâfir oldular. De ki: “Allah; Meryem oğlu Mesih’i, anasını ve yeryüzünde olan herkesi yok etmek isterse ona karşı koymaya kimin gücü yeter?” Göklerde, yerde ve bu ikisinin arasında tüm yetkiler Allah'ın elindedir. O inşa ettiğini yaratır. Allah, her şeye ölçü koyar.
Maide 72: Ant olsun “Allah, Meryem oğlu Mesih’tir” diyenler kâfir oldular. Oysaki Mesih: “Ey İsrailoğulları! Benim de sizin de Rabb’iniz olan Allah’a kulluk edin. Kim Allah’a şirk koşarsa, Allah ona Cenneti haram etmiştir. Ve onun varacağı yer ateştir. Zalimler için hiçbir yardımcı yoktur.” dedi.
Maide 75: İyi bilin ki, Meryem oğlu Mesih, resulden başkası değildir. Ondan önce resuller gelip geçti. O’nun annesi çok dürüsttür. İkisi de yemek yerlerdi. Onlar için ayetleri nasıl açıkladığımıza bak ve sonra nasıl döndürüldüklerini gör.
Tevbe 30: Yahudiler: “Uzeyr Allah’ın oğludur.” dediler; Hıristiyanlar da: “Mesih Allah’ın oğludur.” dediler. Bu, onların dillerine doladıkları sözlerdir ki daha önce küfredenlerin sözlerine benzetiyorlar. Allah, katletsin onları! Nasıl da saptırıyorlar.
Tevbe 31: Onlar, Allah’ı bırakıp, hahamlarını, rahiplerini ve Meryem oğlu Mesih’i Rabb’ler edindiler. Oysa bunlar, bir tek olan Tanrı’ya kulluk etmekle emrolunmuşlardı. Ondan başka hiçbir tanrı yoktur. O, bunların ortak koştuklarından münezzehtir.
Kur’an çok açık bir şekilde Mesih’in İsa nebi olduğunu söylemektedir.
İncil
İncil’de Mesih kavramının khristos olarak 538 kez geçtiğini yukarıda belirtmiştik. Ancak yazıyı çok uzun tutmamak adına yukarıdaki Kur’an ayetlerini onaylayan birkaç ayet vereceğiz.
Matta 1:1: İbrahim oğlu, Davut oğlu İsa Mesih'in soy kaydı şöyledir.
Markos 1:1: 'Tanrı'nın Oğlu İsa Mesih'le ilgili Müjde'nin başlangıcı. '
Matta 16:15-16: İsa onlara, “Siz ne dersiniz” dedi, “Sizce ben kimim?” Simun Petrus, “Sen, yaşayan Tanrı'nın Oğlu Mesih'sin” yanıtını verdi.
Markos 8:28-29: O da onlara, “Siz ne dersiniz, sizce ben kimim?” diye sordu. Petrus, “Sen Mesih'sin” yanıtını verdi.
Yuhanna 4:25-26: Kadın İsa'ya, “Mesih denilen meshedilmiş olanın geleceğini biliyorum” dedi, “O gelince bize her şeyi bildirecek.” İsa, “Seninle konuşan ben, oyum” dedi.
Matta 1:18-23: İsa Mesih'in doğumu şöyle oldu: Annesi Meryem, Yusuf'la nişanlıydı. Ama birlikte olmalarından önce Meryem'in Kutsal Ruh'tan gebe olduğu anlaşıldı. Nişanlısı Yusuf, doğru bir adam olduğu ve onu herkesin önünde utandırmak istemediği için ondan sessizce ayrılmak niyetindeydi. Ama böyle düşünmesi üzerine Rab'bin bir meleği rüyada ona görünerek şöyle dedi: “Davut oğlu Yusuf, Meryem'i kendine eş olarak almaktan korkma. Çünkü onun rahminde oluşan, Kutsal Ruh'tandır. Meryem bir oğul doğuracak. Adını İsa koyacaksın. Çünkü halkını günahlarından O kurtaracak.” Bütün bunlar, Rab'bin nebi aracılığıyla bildirdiği şu söz yerine gelsin diye oldu: “İşte, kız gebe kalıp bir oğul doğuracak; adını İmmanuel koyacaklar.” İmmanuel, Tanrı bizimle demektir.
Tanrı'nın oğulluğu ve efendiliği konusu ilerleyen yazılarımızda detaylı ele alınacaktır. Bunun çelişki gibi göründüğü ama derinleştikçe hiç de öyle olmadığını ileride delillendireceğiz inşAllah.
Tevrat
Yeşaya 7:14: Bundan ötürü Rab'bin kendisi size bir belirti verecek: İşte, kız gebe kalıp bir oğul doğuracak; adını İmmanuel koyacak.
Daniel 9:25-26: Şunu bil ve anla; Yeruşalim’in onarımı ve yeniden inşası için buyruğun çıkmasından, Önder Mesih’in gelişine dek yedi hafta ve altmış iki hafta geçecek. Şehir eski durumuna getirilecek. Meydanıyla, çevresindeki hendeğiyle yeniden inşa edilecek. Ama bunlar olurken sıkıntılı zamanlardan geçilecek. Ve altmış iki haftadan sonra Mesih öldürülecek, kendisine ait hiçbir şeyi olmayacak. Bir önder gelecek; onun orduları, şehri ve kutsal yeri mahvedecek. O yerin sonu tufanla olacak. Savaş sona kadar sürecek. Yıkımların olması kararlaştırıldı.
Zebur 2:2: Dünyanın kralları saf bağlıyor, Hükümdarlar birleşiyor Allah’a ve mesihine karşı.
Diğer “meşiakh” ayetleri de Davut başta olmak üzere kral ve kahin tayin edilenler için geçiyor.
Mesih’in bir anlamı da hasta kişinin vücuduna elini sürerek onu iyileştirmektir. İsa Mesih’te bu özelliği de görüyoruz.
Al-i İmran 49: Bir resul olarak İsrailoğulları'na: "Doğrusu size Rabb'inizden bir ayetle geldim. Sizin için çamurdan kuş şeklinde bir şey yaratırım. Ona üflerim, Allah'ın izniyle kuş olur. Körü ve alacalıyı iyileştiririm. Allah'ın izni ile ölüleri diriltirim. Evlerinizde ne yediğinizi ne biriktirdiğinizi size haber veririm. Eğer mümin iseniz kuşkusuz bunda sizin için bir ayet vardır."
Maide 110: Allah, "Ey Meryem oğlu İsa! Senin ve annenin üzerinde olan nimetimi hatırla." Hani seni Kutsal Ruh ile desteklemiştim, insanlarla beşikte ve yetişkinlikte konuşuyordun. Ve hani sana Kitap'ı, Hikmet'i, Tevrat'ı ve İncil'i öğrettim. Ve hani Ben'im iznimle çamurdan kuş şeklinde bir şey tasarlıyordun ve ona üflüyordun, Ben'im iznimle kuş oluyordu; kör olarak doğanı ve abraşı Ben'im iznimle iyileştiriyordun. Ben'im iznimle ölüleri çıkarıyordun. Hani İsrailoğulları'nı senden uzaklaştırdım. Onlara apaçık beyyinelerle geldiğinde, onlardan kafir olanlar, "Bu apaçık bir sihirden başka bir şey değildir." dediler.
Markos 1:41-42: İsa'nın yüreği sızladı, elini uzatıp adama dokundu, “İsterim, temiz ol!” dedi. Adam anında cüzamdan kurtulup tertemiz oldu.
Neden İsa Mesih?
Çünkü İsa Allah’ın kelimesidir. Mesih görevi için yaratıldı, doğdu. Doğumu önceki ümmete, önceki nebilere ve annesine müjdelendi. Adı ve sıfatı da bizzat Allah katından verildi (İsa: Ἰησοῦς, İbranicesi Yeoşua יְהוֹשֻׁ֣עַ. Anlamı “Yahweh Kurtuluştur” demektir. İmmanuel עִמָּנוּאֵל “Allah bizimledir” demektir.) Yaşadığı sürede hiç günah işlemedi. El Melik olan Allah’ın, onu hem nebi resul olarak, hem de diğer resullerden daha üst mertebede bir resulluk olan Mesih sıfatıyla görevlendirmesiyle var oldu. Bu göreviyle, Adem’in yasak ağaçtan meyveyi yemesiyle başlayan sınavda iman eden ve salih amel işleyenlerin günahlarının affedilmesi, örtülmesi ve gerçekten kurtulacaklarının tescillenmesi için çarmıhıyla cennetin kapısını açtı. Allah yolunda öldüğü için dirildi, Allah’ın katına (sağ eline) yükseltildi, meleklerden biraz aşağı bir konumdayken meleklerden daha üstün bir ismi miras aldı ve onlardan daha üstün oldu, yaklaştırılanlardan kılındı ve Allah’ın katında nimetlendiriliyor. Kıyamet saatinde hazır bulunmayı bekliyor. İblis cehennemin, Adem dünyanın, İsa Mesih de cennetin imamıdır. Yeni yaratılışın ilkidir, yeni yaratılıştaki her şey onun aracılığıyla yaratılır, son Adem’dir.
Bu kadar cümleyi neye dayanarak kurduk? Şimdi onları kısaca delillendirip yazıyı bitirelim. Konu çok uzun olduğu için birer ikişer bağlantılı ayet örneği verip sonraki yazılarda İsa nebinin ölümü, dirilmesi ve hazır bulunmasına dair detayları yazacağız inşAllah.
Çünkü İsa Allah’ın kelimesidir.Al-i İmran 45: Hani melekler: “Ey Meryem! Allah, Kendi tarafından bir kelime ile seni müjdeliyor: İsmi Meryem Oğlu Mesih İsa’dır. Dünyada da, ahirette de yüz akıdır ve yaklaştırılanlardandır.” dediler.
Nisa 171: Ey Kitap Ehli! Dininiz hakkında haddi aşmayın. Allah hakkında, gerçek olandan başka bir şey söylemeyin. Meryem oğlu İsa Mesih Allah’ın resulüdür, Allah’ın Meryem’e attığı Kelimesi ve Kendisinden bir ruhtur. O halde Allah’a ve rasulüne iman edin. Ve “Üçtür.” demeyin. Buna son verin. Bu, sizin için daha hayırlıdır. Kuşkusuz Allah, tek bir ilahtır. O, çocuk sahibi olmaktan münezzehtir. Göklerde ve yerde ne varsa O’nundur. Vekil olarak Allah yeter.
Mesih görevi için yaratıldı, doğdu. Doğumu önceki ümmete, önceki nebilere ve annesine müjdelendi. Adı ve sıfatı da bizzat Allah katından verildi (İsa: Ἰησοῦς, İbranicesi Yeoşua יְהוֹשֻׁ֣עַ. Anlamı “Yahweh Kurtuluştur” demektir. İmmanuel עִמָּנוּאֵל “Allah bizimledir” demektir.)Meryem 19-21: "Ben sadece Rabb'inin elçisiyim." dedi. "Sana tertemiz bir oğul armağan etmek için geldim." Benim nasıl bir oğlum olabilir? Bana kesinlikle bir beşer dokunmamışken. Ve ben kesinlikle iffetsiz değilim." dedi. "İşte böyle." dedi. Rabbin: "O Bana kolaydır. Onu, insanlara bir ayet ve Bizden bir rahmet kılacağız." dedi." Bunun böyle olması karara bağlanmıştır."
Matta 1:20-21: Ama böyle düşünmesi üzerine Rab'bin bir meleği rüyada ona görünerek şöyle dedi: “Davut oğlu Yusuf, Meryem'i kendine eş olarak almaktan korkma. Çünkü onun rahminde oluşan, Kutsal Ruh'tandır. Meryem bir oğul doğuracak. Adını İsa koyacaksın. Çünkü halkını günahlarından O kurtaracak.”
Yeşaya 7:14: Bundan ötürü Rab'bin kendisi size bir belirti verecek: İşte, kız gebe kalıp bir oğul doğuracak; adını İmmanuel koyacak.
Yaşadığı sürede hiç günah işlemedi.Yuhanna 8:46: Hanginiz bana günahlı olduğumu kanıtlayabilir? Gerçeği söylüyorsam, niçin bana iman etmiyorsunuz?
İbraniler 4:15: Çünkü başkâhinimiz zayıflıklarımızda bize yakınlık duyamayan biri değildir; tersine, her alanda bizim gibi denenmiş, ama günah işlememiştir.
1.Yuhanna 3:5: Mesih'in, günahları kaldırmak için ortaya çıktığını ve kendisinde günah olmadığını bilirsiniz.
El Melik olan Allah’ın, onu hem nebi resul olarak, hem de diğer resullerden daha üst mertebede bir resulluk olan Mesih sıfatıyla görevlendirmesiyle var oldu.İbraniler 1:1-2: Tanrı eski zamanlarda nebiler aracılığıyla birçok kez çeşitli yollardan atalarımıza seslendi. Bu son çağda da her şeye mirasçı kıldığı ve aracılığıyla çağları yarattığı Kendi oğluyla bize seslenmiştir.
Romalılar 1:2-4: Tanrı, Oğlu Efendi İsa Mesih'le ilgili bu Müjde'yi nebileri aracılığıyla Tevrat’ta önceden vaat etti.
Elçilerin İşleri 3:22-26: Musa şöyle demişti: ‘Tanrınız Allah size, kendi kardeşlerinizin arasından benim gibi bir nebi çıkaracak. Onun size söyleyeceği her sözü dinleyin. O nebiyi dinlemeyen herkes Tanrı'nın halkından koparılıp yok edilecektir.’ “Samuel ve ondan sonra konuşan nebilerin hepsi bu günleri duyurdu. Sizler nebilerin mirasçıları, Tanrı'nın atalarınızla yaptığı antlaşmanın mirasçılarısınız. Nitekim Tanrı İbrahim'e şöyle demişti: ‘Senin soyunun aracılığıyla yeryüzündeki bütün halklar kutsanacak.’ Tanrı, sizleri kötü yollarınızdan döndürüp kutsamak için kulunu ortaya çıkarıp önce size gönderdi.”
Bu göreviyle, Adem’in yasak ağaçtan meyveyi yemesiyle başlayan sınavda iman eden ve salih amel işleyenlerin günahlarının affedilmesi, örtülmesi ve gerçekten kurtulacaklarının tescillenmesi için çarmıhıyla cennetin kapısını açtı.Markos 15:21-25: Kırdan gelmekte olan Simun adında Kireneli bir adam oradan geçiyordu. İskender ve Rufus'un babası olan bu adama İsa'nın çarmıhını zorla taşıttılar. İsa'yı Golgota, yani Kafatası denilen yere götürdüler. O'na mür ile karışık şarap vermek istediler, ama içmedi. Sonra O'nu çarmıha gerdiler. Kim ne alacak diye kura çekerek giysilerini aralarında paylaştılar. İsa'yı çarmıha gerdiklerinde saat dokuzdu.
Koloseliler 1:19-20: Çünkü Tanrı onun her şeyi benliğinde eksiksiz şekilde barındırmasını ve işkence direğinde dökülen kanıyla barış sağlayarak, yerde olsun gökte olsun her şeyi onun aracılığıyla Kendisiyle yeniden barıştırmayı uygun gördü.
2.Korintliler 5:21: Tanrı, günahı bilmeyen Mesih'i bizim için günah sunusu yaptı. Öyle ki, Mesih sayesinde Tanrı'nın doğruluğu olalım.
1.Yuhanna 3:8: Günah işleyen, İblis'tendir. Çünkü İblis başlangıçtan beri günah işlemektedir. Tanrı'nın Oğlu, İblis'in yaptıklarına son vermek için ortaya çıktı.
Romalılar 3:22-26: Tanrı insanları İsa Mesih'e olan imanlarıyla aklar. Bunu, iman eden herkes için yapar. Hiç ayrım yoktur. Çünkü herkes günah işledi ve Tanrı'nın yüceliğinden yoksun kaldı. İnsanlar İsa Mesih'te olan kurtuluşla, Tanrı'nın lütfuyla, karşılıksız olarak aklanırlar. Tanrı Mesih'i, kanıyla günahları bağışlatan ve imanla benimsenen kurban olarak sundu. Böylece adaletini gösterdi. Çünkü sabredip daha önce işlenmiş günahları cezasız bıraktı. Bunu, adil kalmak ve İsa'ya iman edeni aklamak için şimdiki zamanda kendi adaletini göstermek amacıyla yaptı.
1. Yuhanna 2:1-2: Sevgili çocuklarım, size bunları günah işlemeyesiniz diye yazıyorum. Yine de biri günah işlerse Babanın yanında bir yardımcımızın, doğruluktan ayrılmayan İsa Mesih’in olduğunu unutmayın. Kendisi sadece bizim günahlarımıza değil, tüm dünyanın günahlarına kefaret eden bir kurbandır.
Allah yolunda öldüğü için dirildi, Allah’ın katına (sağ eline) yükseltildi, meleklerden biraz aşağı bir konumdayken meleklerden daha üstün bir ismi miras aldı ve onlardan daha üstün oldu, yaklaştırılanlardan kılındı ve Allah’ın katında nimetlendiriliyor.
Al-i İmran 55: Hani, Allah, İsa'ya: "Ey İsa! Seni öldürecek olan Seni Bana yükseltecek olan ve seni kafirlerden arındıracak olan Ben'im. Sana tabi olanları da Kıyamet Günü'ne kadar küfredenlerden üstün tutacağım. Sonra dönüşünüz yalnız Bana olacak; anlaşmazlığa düştüğünüz konular hakkında hükmü Ben vereceğim." dedi.
Nisa 158: Hayır, Allah, onu Kendi’sine yükseltti. Allah, Aziz’dir, Hakim’dir.
Matta 16:21, Matta 17:22-23, Markos 8:31, Luka 9:22, Luka 24:46: “İnsanoğlu çok acılar çekecek; ihtiyarlar, kahinler ve yazıcılar tarafından reddedilecek, insanların eliyle öldürülecek, üçüncü gün dirilecek.”
Yuhanna 12:23-28: İsa onlara şöyle dedi: “İnsanoğlunun yüceltileceği zaman gelmiştir. Gerçek şu ki, buğday tanesi toprağa düşüp ölmedikçe, tek tane olarak kalır. Fakat ölürse çok ürün verir. Canını seven onu kaybeder, fakat bu dünyada canından nefret eden onu sonsuz yaşam için korur. Biri bana hizmet edecekse peşimden gelsin, ben neredeysem hizmetçim de orada olacaktır. Biri bana hizmet ederse, Babam onu onurlandıracaktır. İçim sıkılıyor. Peki ne diyeyim? ‘Baba, bu saati yaşamama izin verme’ mi? Fakat ben bu saat için geldim. Baba, adını yücelt.” Bunun üzerine gökten bir ses geldi: “Adımı yücelttim, yine yücelteceğim!”
Yuhanna 13:31-32: O dışarı çıkınca İsa şöyle dedi: “Şimdi İnsanoğlu yüceltiliyor, böylece Tanrı da yüceltiliyor. Dolayısıyla, Tanrı onu yüceltecek, bir an önce yüceltecektir.
Romalılar 14:8-9: Çünkü yaşarsak Allah için yaşıyoruz, ölürsek de Allah için ölüyoruz. Dolayısıyla, yaşarsak da ölürsek de Allah’a aitiz. Mesih de bu amaçla öldü ve yeniden hayata döndü ki, hem ölülerin hem de yaşayanların efendisi olabilsin.
1.Korintliler 15:3-4: Kendi aldığım ve size de aktardığım en önemli şeylerden biri şudur: Kutsal Yazılara göre Mesih bizim günahlarımız için öldü ve gömüldü. Evet o, Kutsal Yazılara göre üçüncü günde diriltildi.
İbraniler 2:7-9: Onu meleklerden biraz aşağı kıldın, Başına yücelik ve onur tacını koydun, Ellerinin yapıtları üzerine onu görevlendirdin . Her şeyi ayakları altına sererek Ona bağımlı kıldın.” Tanrı her şeyi insana bağımlı kılmakla insana bağımlı olmayan hiçbir şey bırakmadı. Ne var ki, her şeyin insana bağımlı kılındığını henüz görmüyoruz. Ama meleklerden biraz aşağı kılınmış olan İsa'yı, Tanrı'nın lütfuyla herkes için ölümü tatsın diye çektiği ölüm acısı sonucunda yücelik ve onur tacı giydirilmiş olarak görüyoruz.
1.Petrus 3:22: Göğe çıkmış olan Mesih, Tanrı'nın sağındadır. Melekler, yetkiler ve güçler O'na bağlı kılınmıştır.
İbraniler 1:4-5: Meleklerden ne denli üstün bir adı miras aldıysa, onlardan o denli üstün oldu. Çünkü Tanrı meleklerin herhangi birine, “Sen benim oğlumsun, Bugün ben sana Baba oldum” Ya da, “Ben ona Baba olacağım, o da bana oğul olacak” demiş midir?
Filipeliler 2:7-11: Ama kul özünü alıp insan benzeyişinde doğarak ululuğunu bir yana bıraktı. İnsan biçimine bürünmüş olarak ölüme, çarmıh üzerinde ölüme bile boyun eğip kendini alçalttı. Bunun için de Tanrı O'nu pek çok yükseltti ve ona her adın üstünde olan adı bağışladı. Öyle ki, İsa'nın adı anıldığında gökteki, yerdeki ve yer altındakilerin hepsi diz çöksün ve her dil, Baba Tanrı'nın yüceltilmesi için İsa Mesih'in efendi olduğunu açıkça söylesin.
Matta 22:44, Markos 12:36, Mezmurlar 110:1, İbraniler 1:13: Rab, efendime “Ben düşmanlarını ayaklarının altına serinceye dek Sağımda otur” dedi.
Kıyamet saatinde hazır bulunmayı bekliyor.Zuhruf 61: Kesinlikle o Sâ’at için bir ilimdir. Sakın ondan imtira etmeyin! Bana uyun. Bu, Dosdoğru Yol’dur.
Luka 17:22-25: Sonra İsa, öğrencilerine şunları dedi: “Öyle günler gelecek ki, İnsanoğlunun günlerinden birini özleyeceksiniz, ama göremeyeceksiniz. İnsanlar size ‘Bakın şurada!’ ya da ‘Bakın burada!’ diyecekler. Siz gitmeyin, onların peşine takılmayın. Çünkü, şimşek çakınca göğü bir uçtan diğer uca nasıl aydınlatırsa, İnsanoğlu da böyle olacaktır. Fakat önce onun acılar çekmesi ve bu nesil tarafından reddedilmesi gerekir.
Matta 25:31-33: İnsanoğlu bütün meleklerle birlikte ihtişamıyla gelince, o zaman yüce tahtına oturacak. Bütün milletler onun önünde toplanacak ve o, bir çobanın koyunları keçilerden ayırması gibi insanları birbirinden ayıracak. Koyunları sağ yanına, keçileri sol yanına koyacak.
İblis cehennemin, Adem dünyanın, İsa Mesih de cennetin imamıdır. Yeni yaratılışın ilkidir, yeni yaratılıştaki her şey onun aracılığıyla yaratılır, son Adem’dir.Araf 18: "Kovulmuş ve kınanmış olarak oradan çık. Onlardan kim sana uyarsa, cehennemi onlarla dolduracağım." dedi.
Sad 85: Allah: "Ant olsun ki Cehennem'i senden ve sana uyanlardan dolduracağım." dedi.
Araf 24-25: "Bir kısmınız bir kısmınıza düşman olarak inin." dedi. Yeryüzünde, size belli bir süreye kadar yerleşme ve yararlanma imkanı vardır." dedi. De ki: "Orada yaşayacaksınız, orada öleceksiniz ve oradan çıkarılacaksınız."
Tekvin 2:7: Sonra Allah Tanrı yerin toprağından adamı yarattı, onun burnuna hayat nefesini üfledi ve adam yaşayan bir can oldu.
Tekvin 3:17-19: Toprağa dönünceye dek Ekmeğini alın teri dökerek kazanacaksın. Çünkü topraksın, topraktan yaratıldın Ve yine toprağa döneceksin.” Toprak sana diken ve çalı verecek, Yaban otu yiyeceksin. Allah Tanrı Adem'e, “Karının sözünü dinlediğin ve sana, Meyvesini yeme dediğim ağaçtan yediğin için Toprak senin yüzünden lanetlendi” dedi, “Yaşam boyu emek vermeden yiyecek bulamayacaksın.
Tekvin 3:23: Böylece Allah Tanrı, yaratılmış olduğu toprağı işlemek üzere Adem'i Aden bahçesinden çıkardı. Onu kovdu. Yaşam ağacının yolunu denetlemek için de Aden bahçesinin doğusuna Keruvlar ve her yana dönen alevli bir kılıç yerleştirdi.
1.Korintliler 15:45: Nitekim şöyle yazılmıştır: “İlk insan Adem yaşayan can oldu.” Son Adem'se yaşam veren ruh oldu.
Romalılar 5:12-21: Günah bir insan aracılığıyla, ölüm de günah aracılığıyla dünyaya girdi. Böylece ölüm bütün insanlara yayıldı. Çünkü hepsi günah işledi. Kutsal Yasa'dan önce de dünyada günah vardı; ama yasa olmayınca günahın hesabı tutulmaz. Oysa ölüm Adem'den Musa'ya dek, gelecek kişinin örneği olan Adem'in suçuna benzer bir günah işlememiş olanlar üzerinde de egemendi. Ne var ki, Tanrı'nın armağanı Adem'in suçu gibi değildir. Çünkü bir kişinin suçu yüzünden birçokları öldüyse, Tanrı'nın lütfu ve bir tek adamın, yani İsa Mesih'in lütfuyla verilen bağış birçokları yararına daha da çoğaldı. Tanrı'nın bağışı o tek adamın günahının sonucu gibi değildir. Tek suçtan sonra verilen yargı mahkûmiyet getirdi; oysa birçok suçtan sonra verilen armağan aklanmayı sağladı. Çünkü ölüm bir tek adamın suçu yüzünden o tek adam aracılığıyla egemenlik sürdüyse, Tanrı'nın bol lütfunu ve aklanma bağışını alanların bir tek adam, yani İsa Mesih sayesinde yaşamda egemenlik sürecekleri çok daha kesindir. İşte, tek bir suçun bütün insanların mahkûmiyetine yol açtığı gibi, bir doğruluk eylemi de bütün insanlara yaşam veren aklanmayı sağladı. Çünkü bir adamın sözdinlemezliği yüzünden nasıl birçoğu günahkâr kılındıysa, bir adamın söz dinlemesiyle birçoğu da doğru kılınacaktır. Kutsal Yasa suç çoğalsın diye araya girdi; ama günahın çoğaldığı yerde Tanrı'nın lütfu daha da çoğaldı. Öyle ki, günah nasıl ölüm yoluyla egemenlik sürdüyse, Tanrı'nın lütfu da İsa Mesih efendi aracılığıyla sonsuz yaşam/cennet vermek üzere doğrulukla egemenlik sürsün.
Mesih’e dair yazılarımız sürecek.
0 Comments
Yorum Gönder